Van twintig-minuten durende GRWM-video's op YouTube tot TikTok-posts die een tien stappen skincare-routine uitleggen; we houden van de oversharing-kant van sociale media. Het is nog nooit simpel geweest om nieuwe producten en duidelijke reviews te vinden. Maar de nieuwste trend van #BeautyTok, unsexy products, begrijpen we niet zo goed.

De nieuwe TikTok-trend unsexy products uitgelegd

Op TikTok wisselen de beauty trends elkaar in rap tempo af. Deze week staat de hype unsexy products vol in de schijnwerpers. Waar er normaal wel enige logica achter een trend schuilt, vragen we ons nu vooral af: hoezo niet sexy? Zijn huidverzorgingsproducten überhaupt ooit wel sexy te noemen?

Een snelle eerste gedachte kan zijn dat het bij sexy producten gaat om een esthetisch aantrekkelijke verpakking, een toffe commercial of een major celebrity die achter het product staat. Maar then again ... zou niet ieder product dat je huid verbetert automatisch de term sexy moeten krijgen?

tiktokView full post on Tiktok

Is het product niet sexy, of is onze maatschappij gewoon niet sexy?

Op TikTok gaat het inmiddels los met duizenden video's over producten die niet sexy zijn, maar je wel sexy laten voelen. In de video's leggen de makers uit hoe producten als pluimsteen, luieruitslagcrème, oplossingen voor schimmelacne en ingegroeide haarserums producten zijn waar ze niet zonder kunnen. Ze zijn alleen absoluut niet sexy: in de huidige maatschappij zien we anti-kalknagel crème nou eenmaal niet als cool of trendy.

Als je het ons vraagt, vraagt deze trend eerder om een groter gesprek over schoonheidsnormen en de manier waarop bepaalde producten worden gelabeld, dan dat deze producten 'niet sexy' zijn.

Deze nieuwe trend normaliseert 'normale' producten en vergroot het bewustzijn voor effectieve middelen die verschillende huidaandoeningen, -types en -tinten behandelen. Laten we ze dus niet 'unsexy' noemen, maar laten we het huidige denkbeeld van de maatschappij over deze producten 'unsexy' noemen.