We zien ze volop op social media en ze nemen onze favoriete parken over: hippe running clubs. Groepjes jonge mensen komen massaal samen om een rondje te rennen en daarna vaak nog een koffietje te doen – bij een te hippe tent. Dat doen ze niet in een simpele sportlegging en een shirt, maar in de laatste running gear. Zijn hippe running club communities de nieuwste hype?

Er zijn steeds meer running clubs

Het is zondagochtend. Ik loop door het Amsterdamse Vondelpark met een grote zonnebril op en een dubbele espresso. Ik vecht voor mijn leven, het is de dag na Koningsdag. Mijn haar zit in een ongewassen knot. Ik wil terug naar bed, pizza en een aflevering van Married at first sight (de Australische versie, duh).

Helaas kan ik niet echt genieten van dit korte moment van frisse lucht, want ik word constant ingehaald door hordes Hoka-dragende en in technical outerwear-gehulde hardlopers. Normaal vind ik hardlopers geen ramp; ze zijn niet zo vervelend als al die yuppen die ineens op een racefiets door het park scheuren. Maar nu de lente begint en de aantallen hardlopers hoger zijn dan ooit, wordt het moeilijker ze te negeren. Zeker nu ze zichzelf verenigen in groepjes.

Want zo'n beetje iedereen én zijn moeder heeft tegenwoordig een running club. Ik noem oude grote clubs als Running Junkies, Untitled Run Club, Patta Running Team, of relatief nieuwe, kleine als Running Tigers van influencer Lisa Korver of het MIND running team. Nu woon ik in Amsterdam, dus deze clubs vind je dan ook alleen in de hoofdstad. Maar ik weet dat er een soortgelijke tendens plaatsvindt in vrijwel alle andere grote steden van Nederland. Zoals die van Upfront in Rotterdam.

Waar komt deze running club trend vandaan?

Nieuw is de trend overigens niet. Zoals dat vaak gaat met trends in ons land, is dat we het hebben afgekeken bij Londen, Berlijn of New York. Vaak valt het me wel op, dat we hier graag doen alsof we het zelf uitgevonden hebben. Maar dat terzijde.

Het is 2024 en we zijn op de piek van onze hardloop-manie. Volgens Strava zijn vrouwen onder de 25 de snelst groeiende community op de app, en de meest waarschijnlijke leeftijdsgroep die hun hardloopsessies bijhoudt. Hoka, dat populaire hardloopmerk met felgekleurde schoenen, blijft jaar na jaar wereldwijd recordbrekende inkomsten genereren. Google Trends laat zien dat de term 'run club' de afgelopen vijf jaar gestaag is gegroeid in zoekopdrachten in Nederland.

Naast dat dus steeds meer mensen de hardloopschoenen uit de kast trekken, kopen we ook meer running gear. De meeste running clubs die ik in het Vondelpark zie, bestaan al lang niet meer uit mensen in oude shirts en wijde sportbroekjes. Ik zie ineens overal fluoriserende zonnebrillen van Oakly, de – daar komt 'ie weer – roze Hoka-schoenen, en Solomon running-vestjes. Het is haast een soort cult.

Laten we de running clubs vooral niet kapitaliseren

Ik hoop voor alle renners en hardlopers dat de bedrijven die nu vol inzetten op deze trend, ervoor zorgen dat deze running communities niet uitgebuit worden. Hardlopen was namelijk één van de weinige toegankelijke sporten (iedereen kan in principe gratis een rondje rennen). Laten we het nou niet massaal kapitaliseren door hippe running gear onbetaalbaar te maken.

Mij hoef je overigens niet te bellen voor een running club. Maar ik drink graag een koffietje mee na het rennen bij een of andere hippe bakkerij.